vrijdag 13 mei 2016

77. Fruitwand


Om nog meer klim- en leiplanten de ruimte te kunnen geven heb ik met de hulp van Biru in mijn tuin een 11 meter lange fruitwand aangelegd.
We hebben 11 palen 8cm x 8cm met een lengte van  2 1/2 meter gebruikt en het onderste gedeelte geverfd met ecoleum, een verf op lijnoliebasis. De palen zijn onder druk geïmpregneerd en ik wil voorkomen dat het impregneermiddel door uitspoeling in de bodem terecht komt. Daaraan met krammen 10  lichte betongaas matten bevestigd . De matten 2,40m x 1,20m draaddikte 3,5 mm met een maaswijdte van 20 x 20 cm hebben we horizontaal aangebracht een rij aan de voorkant en een rij aan de achterkant van de palen zodat ze in het midden een beetje overlappen. Daar hebben we de stukjes betonijzer naar binnen gebogen en de matten met elkaar verbonden. De palen werden aan de bovenkant voorzien van een kapje tegen de regen.

Witte druif Bianca, rode druif Boskoop Glorie, kiwibessen Ken's Red en Weiki, braam Himalaya en doornloze braam Black Satin , Japanse wijnbes, Tayberry, Loganberry en Indianenaardappel mogen de constructie gaan overgroeien en in de zomer omtoveren tot een groene en vruchten producerende schutting.

Door een onverwachte nachtvorst na de aanplant is het eerste blad van de jonge druivenplanten en kiwibes  afgevroren. Ik ga wat stukjes doek weven in de gaasmatten om de planten te beschermen tegen de koude wind.

Verder heb ik Gojibes gezaaid , de plantjes zijn heel mooi opgekomen, daarvan worden er straks ook nog enkele aangeplant.








Geen opmerkingen:

Een reactie posten