vrijdag 9 februari 2018

stapelmuurtje een accumulator voor zonnewarmte.




Vijgenbomen planten en daar van willen oogsten dat is wel een uitdaging in de Morvan. Om dat in mijn tuin een kans te geven heb ik met de hulp van Charles, Natacha en Romain een stapelmuurtje als een kwart cirkel om de vijgenplant gebouwd.
Uiteindelijk wordt het een halve cirkel die met de opening naar het zuiden is gericht. Het idee is dat de stenen de zonnewarmte gaan opnemen en dat de steenmassa zo als een accumulator gaat bijdragen aan een prettiger microklimaat een techniek waar Sepp Holzer veel mee werkt op zijn boerderij de Krameterhof in Oostenrijk op een hoogte van 1100 tot 1500 meter.
Het vijgenboompje is in de luwte aan de rand van mijn tuin geplant en wordt aan een kant beschermd door een talud met beplanting.

Verder zou ik het terrein graag aantrekkelijker willen maken voor padden, kikkers en muurhagedissen die me gaan helpen om de slakken en schadelijke insecten in toom te houden. Op de plek waar we de muur hebben gestapeld hebben we de toplaag van de aarde verwijderd zo n 15 cm en de eerste laag stenen in de bodem gelegd , zo is het bouwsel stabieler en ontstaat er een plek in de muur waar dieren kunnen wegkruipen.
In mijn tuin heeft ooit een gebouw gestaan, wat rest is de fundering in de grond. We hebben de stenen uit die fundering gehaald en daar het muurtje mee gestapeld. Ook de bodem rond de vijgenplant is bedekt met stenen.

Update 8-12-2020

Inmiddels zijn we een paar jaar verder en het plan lijkt te werken. Het vijgenboompje heeft winterdagen met - 18 C overleefd en is inmiddels een stuk groter en heeft ook al de eerste heerlijke vijgen geproduceerd. En ik zag deze zomer de eerste muurhagedissen en wijngaardslakken die de stapelmuur hebben ontdekt.





 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten