vrijdag 18 augustus 2017

schapenwol als mulchmateriaal

update 8-12-2020
Biologisch stro, karton, blad plantenresten en maaisel zijn in mijn tuin de standaard mulch materialen.
Vorig jaar heb ik voor het eerst schapenwol als mulchmateriaal gebruikt ,een experimentje dat mogelijk werd omdat ik 25 vachten had gekregen, de eigenaar was van plan om de wol te verbranden.
We hadden eerst maar eens geprobeerd de wol te kaarden maar dat bleek erg arbeidsintensief omdat de wol vol zat met mest en klitten. Toen ik ergens las dat er biologische mestkorrels worden geproduceerd waar schapenwol in verwerkt wordt kwam ik op het idee om de wol als mulchmateriaal in de tuin te gebruiken bij de komkommer-, courgetteplanten en de bessenstruiken en dat is me heel goed bevallen.
Voordeel van de wol, het was gratis, een afvalproduct voor de boer dat we konden gebruiken, het is duurzaam, makkelijk bij elkaar te harken of rapen en weer te verplaatsen, het waait niet weg als het even ligt vervilt het en vormt het een mooi dekentje dat de aarde beschermt. Naast de voedingswaarde van de schapenmest in de vacht biedt wol de planten stikstof, kalium en fosfor.
Verder kan wol veel water opnemen en langzaam weer afgeven.
Ik las ergens dat wol slakken zou weren, helemaal geweldig natuurlijk een mulchmateriaal dat slakken weert maar helaas trof ik wel naaktslakken aan onder de deken van wol.
Op zoek naar meer informatie vond ik dat het in Zweden al heel lang wordt toegepast.
Wel alert zijn tijdens maaiwerkzaamheden de wol wikkelt makkelijk om roterende delen van de maaimachine.

meer info over de biologische mestkorrels met schapenwol
https://www.compo.nl/be/NL/magazins/Schapenwol.html






2 opmerkingen: