zondag 20 mei 2012

13. Uilskuiken

update 6/12/2020
Nadat we in een schuur enkele braakballen en urinesporen hadden gevonden van een kerkuil, de uilenballen waren te herkennen omdat ze zwart en glad  waren, heb ik een nestkast gemaakt en in de schuur hoog aan de muur bevestigd. Om dat wat makkelijker te maken heb ik de kast in twee delen gemaakt.

Bij alle kasten die ik hier in Frankrijk heb gezien was er een kraag aangebracht rond de invliegopening, gemaakt van een oude emmer waarvan de bodem gedeeltelijk was verwijderd. Deze kraag dient om marters buiten de kast te houden. Om bevestiging van de emmer makkelijker te maken zou het invlieggat wat kunnen worden verplaatst. Verder heb ik de deksel scharnierend gemaakt zodat het mogelijk is de kast te inspecteren.


4 jaar later werd ik verrast door het geluid gemaakt door een dier dat door de nestkast rommelde. Toch een kerkuil ? Ik besloot de nestkast niet meteen te openen maar eerst maar eens in de schemer de omgeving te observeren . De volgende ochtend heel vroeg zag ik een bosuil uit de schuur vliegen, dat was een leuke verrassing. Bosuilen zijn vaak in nestkasten te vinden , ik heb in Nederland een aantal nestkasten voor bosuilen in een gebied van Brabants Landschap mogen plaatsen en monitoren en die werden allemaal in gebruik genomen maar ik had nog nooit gehoord dat bosuilen nestkasten in gebouwen gebruiken. Er waren geen braakballen geen urinesporen het was dus vanwege het gerommel in de kast dat ik wist dat er wat gebeurde. Het jong trof ik een paar dagen later aan op de grond  in goede conditie, het was uitgevlogen en stond op het punt de schuur te verlaten.  Nou ja uitgevlogen, Jonge bosuilen kunnen nog niet echt vliegen als ze het nest verlaten, meer wat fladderen. Wat me opviel was dat het jong geen snavelknappend geluid maakte zoals ik gewend was bij kastcontroles maar eerst even wegdook en toen met een spurt wegrende en wegkroop achter een stapel balken.

Een paar dagen later zag vriend  Johan die op bezoek was dat het uilskuiken in de bomen voor het huis werd gevoerd. Het had al dagen aan een stuk geregend en de temperatuur was enkele nachten tot net boven het vriespunt gedaald we waren blij dat het nog leefde. Bij inspectie van de nestkast bleken er nog 2 eieren en een verse prooi ,een dode muis achtergebleven. Kennelijk was er genoeg te eten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten